日立製作所横浜研究所・早稲田大学鷲崎研究室ほか 研究発表会(11月27日)

日立製作所横浜研究所と早稲田大学鷲崎研究室ほかにより合同で研究発表会を実施します。どなたでもご参加いただけます。

実施日時:11月27日(木)16時30分~17時30分
会場:西早稲田キャンパス 63号館 63-0506 ゼミ室
主な対象者:どなたでも(学生、教職員ほか)

プログラム:
1.アジェンダ+横浜研究所紹介(日立製作所横浜研究所 情報サービス研究センタ 大島敬志)
 -早稲田と日立の共同研究紹介
 -横浜研究所紹介
 -インターンシップ紹介
2.共同研究成果 発表(早稲田大学鷲崎研 土屋良介)
 -ソフトウェア開発における要求とコードの追跡リンク自動回復
(17th International Software Product Line Conference 2013 発表)

[Call for Entries] SamurAI Coding 2014-15: 3rd IPSJ International AI Programming Contest

3rd IPSJ International AI Programming Contest ( SamurAI Coding 2014-15 )
http://samuraicoding.info/
Sponsored by Information Processing Society of Japan (IPSJ)

(The following screenshots are taken from a related contest JavaChallenge 2014. In the SamurAI Coding, newly revised game rule and platform are used.)
JavaChallenge1 JavaChallenge2

*Schedule*

Preliminary round submission due: December 21st, 2014
Preliminary round result announcement: December 22nd, 2014
World final round in Kyoto (collocated with 77th IPSJ Annual Convention):
March 18, 2015

*Overview*

Information Processing Society of Japan (IPSJ) will hold an international match-up game-programming contest “SamurAI Coding” in 2014-2015. The contest solicits contestants from all over the world; there will be an online preliminary round for qualifying to an onsite world final round in Kyoto, Japan.

*Objective*

As the Internet industry rapidly grows, there is an intensifying need for high quality engineers. Information Processing Society of Japan launched the event SamurAI Coding in 2012, aiming to cultivate the younger generation so they can become leading researchers, developers and successful on global level. Through this contest, contestants will sharpen and demonstrate their programming skills.

*Prize*

World Final contestants who are not IPSJ members will receive one-year IPSJ membership without any entry fee and annual fee. (The entry fee is originally necessary for IPSJ regular members.)

Travel expenses of World final contestants will be partially supported. World Final will be held in the beautiful ancient city of Kyoto, Japan. Kyoto is named the World’s Best City in the Travel + Leisure. (See details at http://kyoto.travel/ )

All World Final contestants will be presented on the contest site.

*Game and AI*

Contestants compete their design and engineering skills of algorithms and AI strategies in addition to programming skills by creating AI program for a match-up game. The game uses “Auction” as its metaphor; each AI agent bids and buys items while reading opponents.

Contestants can use the following major programming languages for implementing their own AI: C, C++, C#, Java, Scala, Ruby, Python, Perl, PHP, Haskell and JavaScript,

*Eligibility*

There is no age limit. Moreover contestants can participate in the contest as individual or team; there is no maximum number of team members.

*Sponsors and Supporters*

Sponsor:
Information Processing Society of Japan (IPSJ)

Event Sponsor:
Recruit Holdings / Indeed

Supporters:
Japan Information Technology Service Industry Association
Japan Electronics and Information Technology Industries Association
The Institute of Electronics, Information and Communication Engineers
The Japanese Society for Artificial Intelligence
Japan Society for Software Science and Technology
Japan Users Association of Information Systems
IEEE-Computer Society
IEEE-Computer Society Japan Chapter
IEEE Japan Office
Graduate School of Informatics, Kyoto University
Academic Center for Computing and Media Studies, Kyoto University
International Information Science Foundation

*Committee*

Director: Hironori Washizaki (Waseda University)
Executive Advisor: Ikuo Takeuchi (Professor Emeritus, The University of Tokyo)
Member:
Takashi Chikayama (Professor Emeritus, The University of Tokyo)
Shingo Takada (Keio University)
Matsuki Yoshino (Hitachi)
Hitoshi Matsubara (Future University Hakodate)
Kazunori Sakamoto (National Institute of Informatics)
Tetsuro Tanaka (The University of Tokyo)
Kiyoshi Honda (Waseda University)
Tasuku Hiraishi (Kyoto University)
Seiji Sato (Waseda University)
Keiichi Yasumoto (Nara Institute of Science and Technology)
Jun Nitta (Hitachi)

Contact Us: samurai2014-contact [at] ipsj.or.jp

エントリ募集 SamurAI Coding 2014-15 第3回 情報処理学会 国際AIプログラミングコンテスト

第3回 情報処理学会 国際AIプログラミングコンテスト SamurAI Coding 2014-15
3rd IPSJ International AI Programming Contest
http://samuraicoding.info/

情報処理学会主催により、国際AIプログラミングコンテスト SamurAI Coding 2014-15が今年も開催されます。どなたでも、一人でもチームでも、多くの代表的なプログラミング言語を用いて、参加いただけます。ぜひご参加ください。

(以下のスクリーンショットは関連する過去のコンテストJavaChallenge2014のものです。SamurAI Coding 2014-15は更新されたルール・プラットフォームを用います。)
JavaChallenge1 JavaChallenge2

■スケジュール
・オンライン予選応募締切 :2014年12月21日
・オンライン予選結果発表 :2014年12月22日
・決勝(於 京都大学)   :2015年3月18日 ※情報処理学会第77回全国大会併設

■概要
一般社団法人 情報処理学会は2014年から2015年にかけて、AI対戦型のゲームプログラミングコンテストSamurAI Codingを開催します。世界規模の国際コンテストとして、世界中から参加者を募りネット上で予選を開催し、2015年3月の情報処理学会全国大会(京都)にて決勝を開催します。ぜひご参加ください。

■目的
インターネット産業の急速な発展に伴い、プログラマやエンジニアの質と量の確保がますます重要となっています。情報処理学会は、若い世代から将来第一線の研究者や開発者になりうる、また世界市場を舞台に活躍できる人材を育てることを目的としてSamurAI Codingを2012年に立ち上げました。本コンテスト参加エンジニアは、その能力が世界で通用するか試し、磨き、示すことができます。

■特典
決勝出場者については、情報処理学会非会員の場合に情報処理学会の入会金(正会員のみ)および一年間の会費が無料となり、一年間の会員権を得ます。会員権には、情報処理学会デジタルライブラリへのアクセス権利も含まれます。また決勝出場者は、決勝出場の旅費補助を受けられます。さらに決勝出場者は、コンテスト Web サイトに表彰されます。

■ゲーム内容
本コンテストではAIプログラム同士をゲーム上で戦わせる対戦型AIプログラミングを実施します。題材となるゲームはオークションをテーマとしており、対戦相手の手を読み合い、騙し合いながら、様々なアイテムを競り落とします。参加者はプログラミングスキルに加えて、アルゴリズムやAIストラテジーの設計スキルで競い合います。

参加者は、次の代表的なプログラミング言語をAIの実装に利用できます: C, C++, C#, Java, Scala, Ruby, Python, Perl, PHP, Haskell, JavaScript

■参加資格
・年齢制限なし(学生、開発者、研究者など)
・個人、またはチーム(チームメンバー数上限なし)

■運営
主催:
一般社団法人 情報処理学会

イベントスポンサー:
リクルートホールディングス / Indeed

協賛:
一般社団法人 情報サービス産業協会
一般社団法人 電子情報技術産業協会
一般社団法人 電子情報通信学会
一般社団法人 人工知能学会
一般社団法人 日本ソフトウェア科学会
一般社団法人 日本情報システム・ユーザー協会
IEEE-Computer Society
IEEE-Computer Society Japan Chapter
IEEE Japan Office
京都大学 情報学研究科
京都大学 学術情報メディアセンター
財団法人 情報科学国際交流財団

後援:
独立行政法人 情報処理推進機構

■委員会体制(2014.11現在)
委員長:鷲崎弘宜(早稲田大学)
エグゼクティブアドバイザー:竹内郁雄(東京大学名誉教授)
委員:近山隆(東京大学名誉教授)、高田眞吾(慶應義塾大学)、吉野松樹(日立製作所)、松原仁(はこだて未来大学)、坂本一憲(国立情報学研究所)、田中哲朗(東京大学)、本田澄(早稲田大学)、平石拓(京都大学)、佐藤靖治(早稲田大学)、安本慶一(奈良先端科学技術大学院大学)、新田淳(日立製作所)

■問い合わせ
samurai2014-contact [at] ipsj.or.jp

Received IWESEP 2014 Best Poster Award (for Toward Monitoring Bugs-fixing Process after the Releases in Open Source Software)

Keisuke Fujino, Akinori Ihara, Kiyoshi Honda, Hironori Washizaki and Kenichi Matsumoto, 6th International Workshop on Empirical Software Engineering in Practice (IWESEP 2014), Best Poster Award, Osaka, Japan, November 12-13, 2014 (for “Toward Monitoring Bugs-fixing Process after the Releases in Open Source Software”)

SQiP研究会にてミニ講座「論文の書き方 入門」を実施しました(2014年11月7日)

鷲崎 弘宜, “論文の書き方 入門,” SQiP研究会ミニ講座 2014年11月7日 18:15-19:15

活動成果としての「報告」から一歩進めて、研究成果として「論文」を書く方法を解説します。具体的には、典型的な論文構成、研究課題および貢献の明示、動機づけの重要さ、評価のあり方、妥当性への脅威や制限の考慮、一般読者や査読者を意識した読解性向上のコツなどを、例を交えて具体的に解説する予定です。活動成果を「論文」として執筆し残すことは、各研究員やチームにおける論理的思考力の研鑽、問題解決の把握と掘りさげ、根拠のある形での成果適用や展開、年度を越えた積み重ね、さらには、外部投稿を通じた広く一般への貢献に繋がります。

動画公開: SECセミナー 『ゴール指向経営』で的を射たIT投資、利益を生む組織に GQM+Strategies概説

IPA/SECセミナー: 『ゴール指向経営』で的を射たIT投資、利益を生む組織に ~「GQM+Strategies」の活用で組織内の整合性確保と定量的管理を実現~ を8月20日に実施しました。その動画が下記に公開されました。

鷲崎弘宜、井出昌浩、“『ゴール指向経営』で的を射たIT投資、利益を生む組織に~「GQM+Strategies」の活用で組織内の整合性確保と定量的管理を実現~”、IPA/SECセミナー、2014年8月20日.

ウィンターワークショップ2015・イン・宜野湾 投稿募集「T4: パターンとモデリングおよびアジャイル開発」

ウィンターワークショップ2015・イン・宜野湾の論文募集が始まりました。締切12/11、開催1/22-23。昨年に引き続き鹿糠さんと討論テーマ「T4: パターンとモデリングおよびアジャイル開発」を設けています。ぜひご投稿ご参加ください。

T4: パターンとモデリングおよびアジャイル開発
建築の分野で始まったパターンおよびパターンランゲージの概念は,その効果的な抽象化の仕組みに基づき,オブジェクト指向やアーキテクチャ設計,アジャイル開発におけるノウハウの収集と記述の基盤となっている.さらに今日では,ビジネスや組織におけるモデリング技術としても注目されるなど,さらなる発展が期待されている.
本セッションでは,ソフトウェアパターン技術を核として,周辺のアジャイル開発や設計・モデリングを含めた幅広い領域でポジションペーパを募り議論して理解を深めたうえで, テーマを絞りその場で論文を分担執筆する.過去,WWS2013では,共同でパターンのメタモデリングおよび論文執筆を行い,成果は論文誌や国際会議に採択された(例: http://goo.gl/KmesmT ).WWS2014では,アジャイル開発プラクティス間の関係を分析して論文を執筆し,今後対外的な投稿を予定している.今回のWWS2015についても実際に集中議論し手を動かす「ワークショップ」の実施により質の高い成果を生み出すことを目標とする.
討論リーダ:鷲崎 弘宜(早稲田大学),鹿糠 秀行(日立製作所)

Learning Programming Workshop at Rikouten 2014 on Nov 1-2 is successfully over!

Members of the Programming Education Team in our group successfully held a Learning Programming Workshop at Rikoten 2014 on Nov 1-2. They used an extended version of the Andoroid application Manekko-dance for controlling Robots by intuitive visual programming. The workshop attracted around 100 attendees. Thank you for your participation and supports! The preliminary result of the previous similar workshops will be presented at ACE 2015 next January. Moreover new results at this Workshop will be included into future submissions to some international conferences and journals.

Related paper: Shohei Yamazaki, Kazunori Sakamoto, Kiyoshi Honda, Hironori Washizaki, Yoshiaki Fukazawa,“Comparative Study on Programmable Robots as Programming Educational Tools,” Proceedings of the 17th Australasian Computing Education Conference (ACE 2015), Sydney, Australia Tuesday 27th – Friday 30th January 2015. (to appear)

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Validating Security Design Pattern Applications based on Model Testing, accepted at International Journal of Secure Software Engineering.

Takanori Kobashi, Nobukazu Yoshioka, Takao Okubo, Haruhiko Kaiya, Hironori Washizaki, Yoshiaki Fukazawa, “Validating Security Design Pattern Applications based on Model Testing,” International Journal of Secure Software Engineering, Vol. 5, Issue 4, 2014. (to appear)

Software developers are not necessarily security experts, confirming potential threats and vulnerabilities at an early stage of the development process (e.g., in the requirement- and design-phase) is insufficient. Additionally, even if designed software considers security at an early stage, whether the software really satisfies the security requirements must be confirmed. To realize secure design, we propose an application to validate security patterns using model testing. Our method provides extended security patterns, which include requirement- and design-level patterns as well as a new model testing process using these patterns. After a developer specifies threats and vulnerabilities in the target system during an early stage of development, our method can validate whether the security patterns are properly applied and assess if these vulnerabilities are resolved.

第61回理工展にてHack U 早稲田大学2014発表会を開催

早稲田大学西早稲田キャンパスにおける3理工学部の学園祭「第61回理工展」にて情報理工学科、情報通信学科、ヤフー株式会社の共催によりHack U 早稲田大学2014発表会を開催しました。Hack Uは、限られた期間の中で、学生がプロダクトを自ら企画・開発・発表するイベントです。基幹理工学部情報理工学科・情報通信学科、情報理工・情報通信専攻の学生有志5チームが約一ヶ月間、ヤフー株式会社のエンジニアの方々のご支援をいただきながらプログラミングやデザインを通して自由にアイディアを形にした結果を発表しました。当日は一般観覧者もあり、学生による自由なアイディアとその実現結果に大いに会場は沸きました。早稲田大学では初の試みでしたが多くのご支援をいただき有難うございました。

審査員による審査の結果、下記2チームが表彰されました。さらにRealSakaiLabは、2015年2月にヤフー本社で開催されるHack Dayに招待されることになりました。おめでとう!

下記のチームは惜しくも表彰を逃しましたが、いずれも短期間で完成度が高く今後の発展を感じさせる内容でした。今後の発展が楽しみです。

当日の模様について、HackU早稲田 写真集 ならびに下記写真・動画を参照ください。

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