Prof. Washizaki has started to take an additional new role as an Advisor at the University of Human Environments to support the launching of a new department 鷲崎教授が人間環境大学 顧問として新学科設立申請に向けたサポート開始

Prof. Washizaki has started to take an additional new role as an Advisor at the University of Human Environments ( https://www.uhe.ac.jp/ ) to support the launching of a new department of data science and software engineering under environmental studies context. Launching such an interdisciplinary department and program is a challenging and exciting journey. There are open faculty positions for that (in Japanese at https://jrecin.jst.go.jp/seek/SeekJorDetail?id=D123070675 ).

鷲崎教授が人間環境大学 顧問として、環境関連の文脈におけるソフトウェアエンジニアリングやデータサイエンスに関わる学際的な新学科設立申請に向けたサポートを始めました。任期のない教員を募集されていますので、ぜひご検討ください。

Software Engineering Patterns for Machine Learning Applications (SEP4MLA) – Part 5 – Explainable Proxy Model, accepted for PLoP 2023

Hironori Washizaki, Foutse Khomh, Yann-Gaël Guéhéneuc, Hironori Takeuchi, Satoshi Okuda, Naotake Natori, “Software Engineering Patterns for Machine Learning Applications (SEP4MLA) – Part 5 – Explainable Proxy Model”, the 30th Conference on Pattern Languages of Programs (PLoP’23), pp. 1-8, October 22-25, 2023 (CORE Rank B)

Relating Logical Thinking Skills to Program Complexity in Children’s Programming Education, accepted for IEEE TALE 2023 Work-in-Progress

Daisuke Saito, Yui Ono, Mio Ezure, Hironori Washizaki and Yoshiaki Fukazawa, “Relating Logical Thinking Skills to Program Complexity in Children’s Programming Education,” IEEE International Conference on Teaching, Assessment and Learning for Engineering (TALE 2023), Work-in-Progress paper, 27 Nov – 1 Dec 2023, Auckland, New Zealand

アジャイルの祭典 XP祭り2023 9/30(土)オンライン無料開催

毎年恒例アジャイルの祭典 XP祭り2023 9/30(土)オンライン無料開催されます(早稲田大学グローバルソフトウェアエンジニアリング研究所 共催)。名著『カイゼン・ジャーニー』『チーム・ジャーニー』『いちばんやさしいアジャイル開発の教本』などで著名な市谷聡啓さんの基調講演をはじめとして盛り沢山の講演やLT、微ビブリオバトルなど。ぜひご参加ください。

【参加募集】2023年度 IoT/AIコース 修了記念シンポジウム 9/27 無料ハイブリッド開催

リカレント教育プログラム スマートエスイー #SmartSE のIoT/AIコース修了記念シンポジウムを9/27に無料ハイブリッド開催します。生成AI・LLMによる「自身のデジタルツイン化」や障害予測・カスタマーサポート対応など、優秀な修了制作成果発表やポスター発表が多数あります。ぜひご参加ください。

■2023年度スマートエスイー IoT/AIコース修了記念シンポジウムのご案内
https://www.waseda.jp/inst/smartse/news/4596

スマートエスイーIoT/AIコース6期生の修了を記念し、9月27日(水)に早稲田大学小野記念講堂にてシンポジウムを開催します。

スマートエスイーの学びの集大成である修了制作の成果について、審査会で優秀な成績を収めた受賞者の登壇に加え、コロナ禍で断念せざるを得なかったポスターセッションを4年ぶりに開催。修了生をはじめ、スマートエスイー関係者も一堂に集う機会です。どなたでも参加できるオープンなイベントとなりますので、お気軽にお申込みください。

皆様のご参加を心よりお待ちしております。

日時: 2023年9月27日(水)16:00-18:00
会場(ハイブリッド開催): 現地参加 小野記念講堂
東京都新宿区西早稲田1-6-1 早稲田大学27号館 地下2階
オンライン参加 Zoom
参加費: 無料
参加申込: https://www.waseda.jp/inst/smartse/news/4596
申込締切: 9月22日(金)23:59
プログラム

16:00-16:05 開会挨拶
岡崎 正一(スマートエスイー事務局)

16:05-16:25 講演 スマートエスイーIoT/AIコース成果報告ほか
鷲崎 弘宜(早稲田大学理工学術院 教授、スマートエスイー事業責任者)

16:25-16:50 スマートエスイー修了生 修了制作 受賞者による発表

最優秀賞: 対話型生成AIによる自身のデジタルツイン化
-AI技術・ガバナンスに係る「情報収集」「考察」「発信」の半自動化+自分ナイズ化-
松本 敬史

優秀賞: 大規模言語モデルを活用したソフトウェアの障害発生箇所予測
須田 峻介

優秀賞: 大規模言語モデルを用いたカスタマーサポートの課題解決
古瀬 康博

16:50-17:20 オンライン参加者の発表
現地開催のポスターセッションに参加できない修了生による発表

17:20-18:00 ポスターセッション
現地開催のみ・配信なし
ポスター 9月20日以降公開予定

主催: スマートエスイー
共催:
早稲田大学 理工学術院総合研究所・最先端ICT基盤 研究所
早稲田大学グローバルソフトウェアエンジニアリング研究所
後援:
モバイルコンピューティング推進コンソーシアム(MCPC)

Prof. Washizaki summarized the Guidelines for the Use of Generative AI (incl. ChatGPT) and Authorship of various technical/academic societies and publishers

Prof. Washizaki summarized the Guidelines for the Use of Generative AI (incl. ChatGPT) and Authorship of various technical/academic societies and publishers. Authors who potentially use generative AIs should be aware of such differences in guidelines before writing and submission. The slides are based on my talk at the NII seminar this July 26th.

Junyan CHEN from our laboratory won the travel grant for SYWL (Student, Young Professionals Women in Engineering, Life Members) Workshop from IEEE Japan Council Student Activities Committe

A student M1 Junyan CHEN from our laboratory won the travel grant for SYWL (Student, Young Professionals Women in Engineering, Life Members) Workshop from IEEE Japan Council Student Activities Committe. Congratulations, Junyan! Such a highly collaborative opportunity over different generations and areas with much diversity should be an essential key to accerelate digital innovation and sustainable development. I believe IEEE/IEEE Computer Society strongly support such acitivity and direction.

If elected as IEEE CS President-Elect 2024, I will strengthen digital open science and environments such as providing remote conference and community building facility supports, reducing barriers to digital libraries and conferences, enriching online courses, and accelerating related standardization to handle the current difficult circumstances with much more geographic, gender, generation diversity and inclusion. Take a look at my position statements at http://www.washi.cs.waseda.ac.jp/washizaki/ And, don’t forget casting your vote for IEEE-CS Election by Sep 11th!

鷲崎研 2023年9月オープンハウス Washizaki-lab Open House 2023 September

鷲崎研 2023年9月オープンハウス Washizaki-lab Open House 2023 September

  • 2023年9月11日(月)17:30- September 11th MON 5:30pm-
  • 2023年9月14日(木)10:40- September 14th TUR 10:40am-
  • 63号館5階 0523室 Room 0523 Building 63(および補助手段としてZoom as secondary location)

鷲崎研究室では以下のキーワードに関する取り組みにより、2023年9月プロジェクト研究および9月配属の希望を歓迎します。

  • 研究室紹介文2023(鷲崎研)
  • キーワード: プログラミング言語・環境、システム&ソフトウェア設計・再利用・品質保証・セキュリティ、AI・クラウド・IoT、プロジェクトマネジメント、組織目標・戦略、情報システム・プログラミング教育
  • 卒業研究の進め方: 以下と同様。ただし年間を通してのより深い取り組み。
  • プロジェクト研究の進め方: 研究グループに分かれて取り組み。現在は以下など。最初の一か月ほどは基礎的な学びを深め、続いて二・三か月目に何らかの視点や検討を始め、四か月目に議論や実験などしつつ成果まとめ。
    • MLE (主に月曜日 10:00-12:00, 63-0526会議室): 機械学習システム開発を支援するモデリングフレームワーク (例: MODELS’22 Poster)、機械学習システム開発における安全性解析、MLOpsを支援するワークフローパイプライン統合、機械学習デザインパターンの文書・体系化ならびに検出 (例: Computer’23)、IoTデザインパターン (例: IoT-J’20), 機械学習システム開発における変更や欠陥の実証研究、機械学習によるデザインパターン検出
    • NLP (主に木曜日 11:00-12:30, 63-0523室): 自然言語処理や機械学習のソフトウェア開発文書他への応用、データ駆動ペルソナと要求工学 (例: IJSEKE’21)、セキュリティ知識・文書の追跡や構造化・体系化 (例: Applied Sciences’22, IRI’22)、重複バグレポートや関連報告の検索・検出・分類体系化 (例: Frontiers’23, Applied Sciences’22)、アジャイル開発やプロセス分析 (例: Agile’12)
    • Repair (主に木曜日 9:30-10:40, 63-0523室): プログラム自動修正や実証研究、プログラム自動修正の可視化 (例: SEKE’23)、ソフトウェア信頼性評価・予測 (例: Mathematics’21)、プログラム品質測定評価と改善 (例: ICSE’19, ENASE’20)、組み合わせテストと再利用 (例: PeerJ’21)
    • Analysis (主に木曜日・金曜日): プログラム解析と可視化、コードクローン解析 (例: IWSC’20)、高等教育におけるプログラミング教育支援 (例: SIGCSE’18)
    • Edu (主に月曜日 10:00-11:30, 63-0523室): プログラミング教育の枠組み、若年層・初等教育・中等教育におけるICT・プログラミング教育支援 (例: Education Sciences’22)
  • 研究テーマの設定方法: 新規、あるいは、研究グループにおける継続発展課題。傾向としては新規の内容に一人で取り組むよりも、データや先輩の成果を引き継ぎ、あるいは共有して、先輩他とも相談しつつ取り組むケースが増加中。
  • ゼミの曜日時限: 全体としては木曜日2限、他にはグループごとに木曜日2限、6限、金曜日3限など。新配属生の科目履修状況によって適宜調整。

Washizaki-lab welcome application of Project Research 2023 September and laboratory enrollment.

  • Lab introduction 2023 (Washizaki laboratory)
  • Keywords: Programming Languages and Environments, Systems and Software Design, Reuse, Quality Assurance and Security, AI, Cloud and IoT, Project Management, Organizational Goals and Strategies, Information Systems and Programming Education
  • Graduation Research Procedures: Same as below. However, a more in-depth approach throughout the year.
  • Project research: Work in research groups. In the first month, students deepen their basic learning, then in the second and third months, they start to consider some viewpoints and studies, and in the fourth month, they summarize the results through discussions and experiments.
    • MLE (mainly Mondays 10:00am-12:00pm, Meeting Room 63-0526): A modeling framework for supporting the development of machine learning  systems (MLS)(e.g., MODELS’22), safety risk assessment of MLS, MLOps workflow pipeline integration, documenting and detecting machine learning design patterns (e.g., Computer’23), IoT design patterns (e.g., IoT-J’20), empirical study on change and defects in MLS, detecting object-oriented design patterns by machine learning
    • NLP (mainly Thursdays 11:00am-12:30pm, Lab Room 63-0523): Software development documentation and other applications of natural language processing and machine learning, data-driven persona and requirements engineering (e.g., IJSEKE’21), security knowledge and document tracing and structuring (e.g., Applied Sciences’22, IRI’22), detecting and organizing duplicate bug reports and related issue reports and tickets (e.g., Frontiers’23, Applied Sciences’22), agile deveopment and process analysis (e.g., Agile’12)
    • Repair (mainly Thursdays 9:30am-10:40am, Lab Room 63-0523): Automatic program modification and empirical research, visualization of program repair (e.g., SEKE’23), software reliability evaluation and prediction (e.g., Mathematics’21), program quality measurement, evaluation and improvement (e.g., ICSE’19ENASE’20), combinatorial testing and reuse (e.g., PeerJ’21)
    • Analysis (mainly Thursdays and Fridays): Program analysis, code-clone analysis (e.g., IWSC’20), programming learning and teaching supports (e.g., SIGCSE’18)
    • Edu (mainly Mondays 10:00am-11:30am, Lab Room 63-0523): Framework for programming education, ICT and introductory programming  education supports (e.g., Education Sciences’22)
  • Research theme setting: New or continuing development in the research group. The trend is that more and more students are taking over or sharing data and results of their seniors, and consulting with their seniors and others rather than working on new content by themselves.
  • Seminar times: All international course students meet together on Mondays (around 6th period), and in groups on Thursdays (2nd and 6th periods), Fridays (3rd period), and so on. The schedule will be adjusted according to the course enrollment of newly assigned students.

【大学研究室Vol.38】ビジネスと社会のためのソフト工学研究。最先端のクラウド、IoT、機械学習技術も含めた高信頼ソフトウエアを正しく実現